Pages

Thursday, November 11, 2010

Malaysia memenangi pertandingan populariti Internet

KUALA LUMPUR 31 Okt. - Rakyat Malaysia merupakan orang yang paling popular dalam carian di Internet, sementara rakyat Jepun berada di tempat tercorot, berdasarkan kaji selidik global yang menunjukkan bagaimana budaya nasional mencerminkan kelakuan secara dalam talian.

Kajian Digital Life oleh firma penyelidikan global, TNS merumuskan rakyat Malaysia memenangi pertandingan populariti Internet dengan purata 233 rakan-rakan di rangkaian sosial mereka, berbanding 68 di China dan hanya 29 di Jepun.

Penemuan itu bukan merupakan satu kejutan bagi sebuah negara terdiri daripada pelbagai budaya yang suka berkawan dan mempunyai tradisi majlis 'rumah terbuka' di mana ia terbuka untuk semua serta membawa kepada pertemuan kenalan baru.



"Cara rakyat Malaysia ialah menjemput semua orang yang anda kenali.

"Dan orang-orang yang anda akan kenali dan mempertimbangkannya sebagai rakan merupakan satu konsep yang jauh lebih luas berbanding komuniti lain," kata pelakon dan penulis Malaysia, Chacko Vadaketh yang mempunyai 1,010 rakan-rakan yang mengagumkan dalam akaun facebooknya.

Malaysia juga mempunyai satu diaspora (kumpulan perantau) profesional besar yang cuba mencari peluang-peluang di luar negara, dalam satu 'penghijrahan cendiakawan' yang menjadikan laman rangkaian sosial sangat tinggi nilainya bagi mengekalkan hubungan dengan rakan-rakan jauh.

Vadaketh, yang berketurunan India dan Syria, menuntut di Britain, mempunyai keluarga dan rakan-rakan di beberapa benua serta kini menetap di Amerika Syarikat, bukan generasi Malaysia yang biasa.

"Saya menentang facebook untuk seketika tetapi saya tidak mempunyai pilihan kerana ia mendahului emel dalam beberapa cara.

''Saya tidak mahu ketinggalan dalam beberapa acara atau dijemput ke parti dan banyak perkara hanya diketahui menerusi facebook," katanya.

Pengarah wawasan digital dengan Nielsen's Online Division berkata, setiap negara yang diliputi dengan media sosial ditentukan oleh ciri-ciri kebangsaannya tersendiri.

''Jadi negara-negara Asia Tenggara iaitu Malaysia, Filipina dan Indonesia memberikan reaksi berbeza dengan budaya-budaya Asia Timur yang lebih konservatif seperti China, Jepun dan Korea Selatan,'' ujarnya.

Di Malaysia, di mana sebahagian besar media arus perdana dikawal oleh kerajaan telah menunjukkan perkembangan kewujudan portal berita bebas, blog-blog politik dan maklum balas prolifik Twitter berkenaan hal ehwal semasa.

Rakyat Malaysia juga tidak malu menggunakan laman-laman sosial seperti itu sebagai alat pemasaran dan rangkaian perhubungan untuk perniagaan kecil. - AFP

sumber

satu peningkatan buat Malaysia di internet... great!

3 comments:

  1. wahh hebat gakk,... ak dh follow ko dlm blogg, jgn lupa singgah n follw ak blik. tq

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. waaa!bagus2...bangge jadi rakyat Malaysia..

    ReplyDelete

takkan tengok jer?komen la sekali... ok